کد مطلب:275420 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:238

اللهم انی اسئلک ان ترینی ولی امرک...
اللهم انی اسئلك ان ترینی ولی ا مرك ظاهرا نافذ الامر مع علمی بان لك السلطان و القدره و البرهان و الحجه و المشیه و الحول و القوه فافعل ذلك بی و بجمیع المومنین حتی ننظر الی ولی امرك صلواتك علیه ظاهر المقاله واضح الدلاله هادیا من الضلاله شافیا من الجهاله ابرز یا رب مشاهدته و ثبت قواعده و اجعلنا ممن تقر عینه برویته و اقمنا بخدمته و توفنا علی ملته و احشرنا فی زمرته.

ترجمه: خدایا از تو می خواهم ولی امرت را به من بنمایانی آشكارا، در حالی كه امرش نافذ است، با اینكه می دانم تسلط و قدرت و برهان و حجت (دلیل) و اراده و حركت و نیرو مخصوص تو است. پس این دیدار را نصیب من و همه مومنان بگردان، تا ولی امرت را - صلوات تو بر او باد - با گفتار آشكار و راهنمایی واضح و روشن ببینیم، در حالی كه هدایت كننده از گمراهی و شفابخش از نادانی است. ای پروردگار من مشاهده او را آشكار و علنی گردان، و پایه های حكومت و كارش را استوار كن، و ما را از كسانی قرار دهد



[ صفحه 34]



كه چشمشان به دیدار او روشن گردد، و ما را به خدمتش پایدار فرما، و ما را بر كیش او بمیران، و در گروه او محشور بدار.

شرح

در اینجا دعا كننده دیدار خصوصی امام - علیه السلام - را از خدا نمی خوهد، بلكه ظهور حضرتش را مسالت می دارد، و جمله های: (ظاهرا نافذ الامر) و (ابرز یا رب مشاهدته و ثبت قواعده) این مفهوم را می رسانند. و اما آنجا كه می گوید: (مع علمی بان لك السلطان و القدره و البرهان و الحجه و المشیه و الحول و القوه) نكات بسیار باریك و اسرار فراوان در جملات هست كه البته من و امثال من نصیبی از آن اسرار نداریم. در عین روسیاهی دو وجه در تفسیر این جمله به خاطر فاتر رسیده كه به عرض می رسد:

الف - اینكه این جمله ها مربوط به همان زمان دعا كردن باشد: یعنی خدایا من ظهور امام - صلوات الله علیه - را از تو می خواهم و حاجت به این بزرگی از درگاهت مسالت می دارم، به این خاطر است كه تو را خدای قادر و فعال ما یشاء می دانم، و می دانم هیچ تحولی، حركتی و امری در عالم بی اراده تو صورت نگیرد، و تو اختیار هستی و زمام همه امور را در دست پر قدرت خود داری، یكی از امور عالم، ظهور آن حضرت است و آن بی مشیت تو حاصل نشود. مانند اینكه كسی بگوید: خدایا من از تو آمرزش می طلبم چون می دانم



[ صفحه 35]



تو مهربانی و رحمان و رحیم هستی.

ب - اینكه این قسمت از دعا مربوط به هنگام ظهور حضرت صاحب الامر - صلوات الله علیه - و زمان رویت آن عزیز خدا باشد: یعنی خدایا، آن هنگامی كه من امام - علیه السلام - را زیارت می كنم، به من توفیق مرحمت فرما كه نور آن حضرت، به خاطر ضعف بشری كه من دارم، مرا از دیگر انوار (كه آن انوار نیز جدا از نور حضرتش نیست) غافل نسازد. فافهم و تامل:



هم گلستان خیالم ز تو پر نقش و نگار

هم مشام دلم از زلف سمن سای تو خوش



در ره عشق كه از سیل بلا نیست گذار

كرده ام خاطر خود را به تمنای تو خوش



در بیابان طلب گر چه ز هر سو خطریست

می رود حافظ بی دل به تولای تو خوش